Ne plimbăm printre planete și stele, experimentăm combinații cu substanțe chimice, ne jucăm cu sunete și ultrasunete, lumină și LASER, aflăm proprietățile surprinzătoare ale materialelor, ne împrietenim cu electricitatea și multe alte aventuri.
Învățarea concretă, învățarea din experiență, învățarea folosind toate simțurile (submodalitățile) sunt câteva din principiile acestui curs.
Fiecare lecție conține activități în care copilul experimentează direct, fie individual fie în grupuri mici de 3-5.
Lecțiile pun bazele gândirii științifice și pregătesc terenul atât pentru experimente ulterioare, mai complexe cât și pentru asimilarea unor cunoștințe teoretice în viitorul școlar al copilului. Însă cel mai valoros lucru pe cu care copilul rămâne este stimularea curiozității. Aici copilul este răsplătit pentru curiozitate! Asfel învață că beneficiile curiozității sunt mai mari decât ignoranța. Atenție părinți! Pregătiți-vă pentru un val de întrebări!
Scopul lecțiilor este de a forma curiozitatea științifică și de a atrage copilul către explorare și cunoaștere. Încurajăm părinții să întrebe copiii despre aceste activități și să răspundă copiilor, în măsura în care se poate, la întrebările apărute.
Activitățile generează, întrebări către părinți și educatori. Este esențial să răspundem copiilor și să le satisfacem curiozitatea. O curiozitate satisfăcută, chiar și cu un răspuns simplist (dar totuși corect) declanșează apariția unei alte curiozități. Dacă se continuă, apare o avalanșă cu întrebări din ce în ce mai complexe. Acest gen de dialog dintre copil și tutor (părinte, educator, etc.) formează cu adevărat o minte de om.
Experimentele destinate copiilor sunt orientate către cunoașterea intuitivă și directă a materialelor și fenomenelor din lumea înconjurătoare, apa, aburul, cristalele, metalele, pământul, nisipul, aerul etc. Sunt atât experimente care arată anumite limite ale acestor materiale, și din această cauză sunt inedite și distractive, dar sunt si experimente care arată comportamentul normal care, dacă studiat îndeaproape, are și el elemente surprinzătoare. De exemplu, ca un experiment "de limită" este separarea nisipului de pufuleți unde este necesară o vibrație electro-mecanică puternică. Dar un experiment, cel puțin la fel de interesant și distractiv este vizualizarea fazelor lunii în "cutia miraculoasă".
Folosirea tuturor simțurilor în procesul de învățare este recunocută ca fiind una dintre cele mai eficiente căi pentru înțelegerea și integrarea rapidă a lecției. De exemplu copiii știu că există sunete mai joase și mai înalte dar nu au auzit niciodată întreaga plajă audibilă. Nu au dus niciodată la extrem frecvența sunetului până în punctul în care nu se mai aude dar se simte. Unde este granița dintre auz și simțul tactil în cazul infrasunetelor? Cu singuranță orice puști își va aminti toată viața țiuitul sunetelor aflate la limita de sus a audibilității și vibrațiile simțite mai mult de stomac aflate la limita de jos a audibilității.
Observăm cum se formează ziua și noaptea cu ajutorul unui reflector puternic care joacă rolul soarelui și al globului pământesc. Observăm fazele lunii cu ajutorul reflectorului. Fiecare copil ține luna în diferite poziții față de reflector și observă fazele lunii. Ne jucăm cu poziția soarelui pe cer. Unde este soarele dimineața? Unde este seara? Unde este la amiază? Dar la miezul nopții unde dispare? Cu ajutorul dispozitivului demonstrativ pentru forța centrifugă, ne aducem aminte de forța pe care o simțim atunci când ne aflăm într-un carusel în mișcare. Aceeași forță împiedică luna să cadă pe pământ și pământul să cadă în soare.
Vom compara Soarele cu alte stele din galaxia noastră și vom înțelege de ce pe Venus nu poate exista viață și cât de norocoși suntem că trăim pe Pământ. Vom face experimente cu căldura și vom înțelege care este natura ei. Cum se formează? Cum se deplasează prin solide și prin aer? Cum o simțim? Dacă soarele ține cu noi și o să fie prezent pe cer la momentul activității, îi vom vâna petele negre uitându-ne la el printr-un aparat special. Pentru observațiile solare se folosește filtrul BAADER AstroSolar Safety Film cu densitate optică 5.0. autorizat de PTB (Biroul Național de Standarde pentru Siguranța Ochiului din Germania)
Nu mergem la planetariu, vine el la noi! Ne vom juca printre planete cu ajutorul planetariului electromecanic cu anvergura de 2,5m. Vom înțelege rotația planetelor în jurul soarelui și vom descifra o parte din secretele mecanicii cerești.
Ce sunt constelațiile? Cine a făcut desene pe cer? Vom face experimente cu o constelație chiar în sala unde ne ținem activitatea! Cu această ocazie vom înțelege cum modificarea perspectivei atrage după sine modificarea modului în care percepem realitatea. Lecția ne va fi foarte utilă când vom fi mari. Un talent deosebit al oamenilor de succes este capacitatea de a vedea lucrurile din mai multe perspective. Ce sunt zodiile? Ce legătură este între zodii și constelații? Care sunt diferențele și asemănările dintre astrologie și astronomie? Vom afla răspunsuri la aceste întrebări și încă la multe altele.
Vom face câteva experimente interesante pentru a afla ce este de fapt sunetul. Vom auzi sunete foarte grave și sunete foarte înalte și vom simți cu degetele noastre vibrațiile unui difuzor. Cum se produc sunetele? Cu ce auzim? Cum ajung la urechea noastră? Există sunete în spațiu? Putem simți sunetele și cu alte părți ale corpului? Sunt doar câteva întrebări la care vom înțelege răspunsul chiar acum.
Vom experimenta vorbitul la microfon, vom produce sunete de diferite frecvențe și vom învăța să le apreciem. Vom înțelege ce înseamnă efectul stereo și efectul quattro.
Cum se aude o explozie în spațiu? Cum călătorește sunetul prin aerul dintr-un balon? Vom afla răspunsurile la aceste întrebări și la multe altele prin experimentele cu sunetul și propagarea lui prin diferite medii.
Știm că sunetul călătorește rapid dar cât de rapid? Putem să prindem din urmă un sunet? Vom face câteva experimente interesante cu viteza sunetului. Cine întrece sunetul tot timpul?
Corpul nostru produce tot timpul sunete însă noi nu le auzim fie pentru că nu suntem atenți fie pentru că nu ajung întotdeauna până la urechile noastre. Vom amplifica sunetele din corpul nostru astfel încât să putem auzi sunetul produs de inimă, plămâni, intestine și chiar si sunetul produs de sânge prin artere.
Sunetul poate fi uneori foarte plăcut, de exemplu atunci când este reprezentat de muzică. O să construim instrumente muzicale simple și vom înțelege cum produc ele sunete cu înălțime și timbru diferite.
Vibrațiile sunt sunete? Dar sunetele sunt vibrații? În ce condiții? Cum simțim vibrațiile cu simțul nostru tactil? Vom atinge cu toții aparatul care produce vibrații și le vom simți cu tot corpul.
Cum ne folosim de vibrații pentru a separa două substanțe? Vom afla ce efect au vibrațiile asupra nisipului așezat pe o placă de metal.
Ne vom juca cu tot felul de materiale, unele pe care le-am mai întâlnit altele noi. De data aceasta vom afla și ce proprietăți are fiecare și la ce poate fi utilizat.
Hârtia ne este foarte bine cunoscută însă vom avea câteva surprize cu acest material foarte versatil. Dar din ce este compusă hârtia? Cum se vede ea la microscop?
Ne vor surprinde câteva proprietăți interesante ale hârtiei și vom afla cum să le stăpânim. Cum se comportă hârtia în contact cu apa? Dar cu căldura? De ce? Mai putem să îndreptăm o hârtie șifonată? Cum?
De câte feluri este lemnul? Vom vedea ce diferentă este între lemnul de nuc, stejar, brad, fag etc. Cum miroase lemnul proaspăt tăiat? Cum se simte la atingere? Cât de greu sau de dur este? Vom șlefui împreună câteva bucățele de lemn pentru a afla câteva secrete despre cum se realizează mobila.
Vom vedea cum funcționează un surub și o piuliță și vom asambla cu ajutorul lor piese din lemn. Ne vom pune apoi la încercare resursele minții noastre pentru a rezolva misterul asamblării cubului Soma.
Ați auzit de pietre prețioase? Care sunt acelea? Dar pietrele semiprețioase? Le vom putea atinge și studia de aproape. mindfactory.ro aduce expoziția de cristale la noi! vom afla căte puțin despre cum se formează cristalele și apoi vom face chiar noi un cristal!
Betonul este materialul din care sunt făcute cele mai multe clădiri. Ne vom transforma în mici constructori și vom face beton, beton adevărat! Vom înțelege modul de realizare și ce probleme întâmpină constructorii când lucrează cu beton.
Ghipsul este un material descoperit de vechii Egipteni. Vom descoperi și noi ghipsul și vom turna câteva forme. Care este avantajul acestui bătrân material?
Vom vedea cum se fabrică și cum se topește sticla și vom experimenta multe din proprietățile ei.
Cum separăm apa de nisip? Dar boabele de grâu de tărâțe? Cum putem separa apa de sare? Vom face chiar noi aceste experimente ca să înțelegem fenomenul. Poate când vom fi mari, vom găsi și alte metode, mai ingenioase, de separere.
Ne vom transforma pentru câteva minute în maiștrii zidari. Folosind cărămizi mici dar adevărate, și tenci adevărat, vom construi împreună un zid. Va fi el oare suficient de bun astfel încăt să putem construi în acest fel o casă?
Știm că apa se poate transforma în gheață și în aburi dar acum vom afla alte secrete despre aceste transformări.
Vom face experimente care duc la limită procesele prin care putem transforma apa în cele trei stări ale sale. Ce se întâmplă dacă punem o picătură de apă pe o placă fierbinte? Ce se întămplă dacă atingem un fier înroșit de o bucată de gheață? Vom vedea și afla aceste răspunsuri și multe altele.
Ne bazăm pe simțurile noastre zi de zi. Dar dacă ele ne mint câteodată? Dacă ceea ce simțim noi nu este adevărat. Aceste experimente ne vor pune multe semne de întrebare și vom înțelege de ce avem nevoie de termometru pentru a măsura temperaturile.
Apa nu este singurul lichid pe care îl avem la îndemână. Cum se comportă mierea sau uleiul în comparație cu apa. Care lichide se pot amesteca și care nu? Cum le separăm?
Procesul de dizolvare îl întâlnim atunci când zahărul din ceai dispare după câteva minute. Chiar dacă ochiul nu-l mai poate vedea, limba totuși îl detectează. Cum se petrece acest fenomen? De ce depinde el? Care materiale se dizolvă și care nu?
Putem amesteca apa cu oricare lichid? Putem încerca dar după cum vom descoperi, nu întotdeauna vom reuși. De ce depinde rezultatul?
De ce păsările pot zbura prin ploaie fără să se ude? Vom înțelece acest lucru și vom realiza și noi chiar în clasă, hărtie și nisip care nu se udă.
Cum poate o agrafă de metal să se mențină la suprafața apei. Ce forță misterioasă împiedică fierul să se scufunde? Ne fom juca cu tensiunea superficială a apei și o vom înțelege ce este ea de fapt. Vom afla cum stau insectele pe apă, ce fac săritori atunci când sar în apă? Ce pericole prezintă acest sport și cum putem să ne ferim de accidente? La sfârșit ficare copil va construi o barcă cu motor de ... săpun.
Vom vedea un schelet uman și vom afla cum se numesc principalele oase și le ce sunt utile. Ficare copil va simți pe propriul corp oasele principale si legătrile dintre ele.
Cât de rapizi suntem? Viteza de reacție era o calitate foarte importantă atunci când omul din vechime mergea la vânătoare sau era vânat. Ne vom mâsura viteza de reacție cu ajutorul unui aparat special.
Stânga și dreapta sunt concepte esențiale în civilizația noastră. Sunteți siguri că știți de fiecare dată care este stânga și care este dreapta? Spre surprinderea și amuzamentul vostru, veți descoperi că aceste noțiuni pot fi complicate atunci când folosim o oglindă și o roată.
Cât de încăpători sunt plămânii noștri? Cât de puternic este mușchiul care ne ajută să respirăm. Vom testa toate astea folosind un aparat special.
Descoperim cum arată diferitele tipuri de metale: otel, aluminiu, cupru, cositor, inox, zinc. Le comparăm, le cântărim, experimentăm cum proprietățile lor. De acum vom ști cum să deosebim un metal de altul și la ce sunt bune/folosite fiecare.
Vom oxida oțelul cu oțet, cuprul și aluminiul cu apă oxigenată. Vom observa diferitele tipuri de oxidare și de oxizi de metal.
Experimentăm coroziunea cuprului cu clorură ferică. Vedem cum un lichid poate dizolva un metal așa cum apa dizolva zahărul.
Cum putem deforma un metal, de câtă forță este nevoie? Dar dacă vrem să-l topim? Ce căldură este necesară. Vom afla toate răspunsurile în aceste experimente.
Experimente în care aflăm într-un mod intuitiv ce este electricitatea și cum funcționează o baterie. Fiecare copil va aprinde un LED de la o baterie construită chiar de el.
Experimente care ne zburlesc părul, dar nu de frică ci de electricitate!
Un experiment de la care ies scântei!
Experimente în care aflăm vechea artă a pirogravurii pe lemn și totodată observăm căldura ca un efect al curentului electric.
Vom construi împreună primul motor din lume, motorul lui Faraday! La acea vreme era cea mai avansată tehnologie din lume, acum, cu ajutorul mindfactory.ro orice copil poate să-l construiască.
Activitățile se petrec într-o sală unde copii pot sta pe scăunele și fiecare are un spațiu la masă. De asemenea, există în sală (sau să poată fi realizat), spațiu liber în care încap cel putin 5 - 7 copii. Profesorul trebuie să aibă o masă, preferabil puțin mai înaltă decât măsuțele copiilor.