Experimente hazlii pentru copii





Ce facem la curs?

Ne plimbăm printre planete și stele, experimentăm combinații cu substanțe chimice, ne jucăm cu sunete și ultrasunete, lumină și LASER, aflăm proprietățile surprinzătoare ale materialelor, ne împrietenim cu electricitatea și multe alte aventuri.

Ce primesc copiii?

Cum am construit cursul?

   Învățarea concretă, învățarea din experiență, învățarea folosind toate simțurile (submodalitățile) sunt câteva din principiile acestui curs.

Fiecare lecție conține activități în care copilul experimentează direct, fie individual fie în grupuri mici de 3-5.

Lecțiile pun bazele gândirii științifice și pregătesc terenul atât pentru experimente ulterioare, mai complexe cât și pentru asimilarea unor cunoștințe teoretice în viitorul școlar al copilului. Însă cel mai valoros lucru pe cu care copilul rămâne este stimularea curiozității. Aici copilul este răsplătit pentru curiozitate! Asfel învață că beneficiile curiozității sunt mai mari decât ignoranța. Atenție părinți! Pregătiți-vă pentru un val de întrebări!

Scopul lecțiilor este de a forma curiozitatea științifică și de a atrage copilul către explorare și cunoaștere. Încurajăm părinții să întrebe copiii despre aceste activități și să răspundă copiilor, în măsura în care se poate, la întrebările apărute.

Activitățile generează, întrebări către părinți și educatori. Este esențial să răspundem copiilor și să le satisfacem curiozitatea. O curiozitate satisfăcută, chiar și cu un răspuns simplist (dar totuși corect) declanșează apariția unei alte curiozități. Dacă se continuă, apare o avalanșă cu întrebări din ce în ce mai complexe. Acest gen de dialog dintre copil și tutor (părinte, educator, etc.) formează cu adevărat o minte de om.

Experimentele destinate copiilor sunt orientate către cunoașterea intuitivă și directă a materialelor și fenomenelor din lumea înconjurătoare, apa, aburul, cristalele, metalele, pământul, nisipul, aerul etc. Sunt atât experimente care arată anumite limite ale acestor materiale, și din această cauză sunt inedite și distractive, dar sunt si experimente care arată comportamentul normal care, dacă studiat îndeaproape, are și el elemente surprinzătoare. De exemplu, ca un experiment "de limită" este separarea nisipului de pufuleți unde este necesară o vibrație electro-mecanică puternică. Dar un experiment, cel puțin la fel de interesant și distractiv este vizualizarea fazelor lunii în "cutia miraculoasă".

Folosirea tuturor simțurilor în procesul de învățare este recunocută ca fiind una dintre cele mai eficiente căi pentru înțelegerea și integrarea rapidă a lecției. De exemplu copiii știu că există sunete mai joase și mai înalte dar nu au auzit niciodată întreaga plajă audibilă. Nu au dus niciodată la extrem frecvența sunetului până în punctul în care nu se mai aude dar se simte. Unde este granița dintre auz și simțul tactil în cazul infrasunetelor? Cu singuranță orice puști își va aminti toată viața țiuitul sunetelor aflate la limita de sus a audibilității și vibrațiile simțite mai mult de stomac aflate la limita de jos a audibilității.

Programa cursului an 1 - pe (foarte) scurt



Activitățile se petrec într-o sală unde copii pot sta pe scăunele și fiecare are un spațiu la masă. De asemenea, există în sală (sau să poată fi realizat), spațiu liber în care încap cel putin 5 - 7 copii. Profesorul trebuie să aibă o masă, preferabil puțin mai înaltă decât măsuțele copiilor.