Metoda top-down de învățare a matematicii

(care stă la baza cursurilor mquest.ro)


Cum să mărești gradul de înțelegere și acceptare a noțiunilor noi de matematică


     Principiul dupa care merg în realizarea filmelor din Platforma de Învățare a Matematicii mquest.ro, principiul care face lectiile interesante este abordarea top-down contrar a ceea ce s-a făcut până acum la școală, adică abordarea bottom-up.

Abordarea top-down înseamnă că îi explici elevului mai întâi utilitatea unui concept, problema pe care o avem, apoi îi explici elevului conceptul care rezolvă problema. În acest mod el poate să ancoreze conceptul în experiența lui. Să conecteze cunoștințele pe care le are cu cele pe care tocmai le dobândește. Memoria funcționează ca o cameră unde sunt multe cuiere. Informația nouă trebuie așezată într-un cuier, altfel se pierde. Sunt două condiții ca un concept nou să poată fi memorat/învățat:

  • 1. Să avem cuier potrivit pentru informația care dorește să intre în memorie.
  • 2. Să ne dăm seama care este cuierul respectiv. Adică să-l găsim.
Prima condiție se realizează prin prezența elevului la lecții și prezentarea lecțiilor în mod gradual, de la simplu la complex. A doua condiție este abordarea top-down, adică să indici elevului mai întâi cuierul, să activez acel cuier (acea zonă din memorie) apoi să-i prezinți informația gata de memorat. În acest fel se produce minunea! Va exista un insight și elevul învață fără efort. Nu mai are nevoie să repete acasă, să citească de 10 ori s.a.m.d. Impactul unui insight este așa de puternic încât practic este imposibil de uitat.

Abordarea curentă, bottom-up, prezintă elevului conceptul abstract. Elevul nu-l înțelege și nu înțelege de ce îl chinui. Se întâmplă să îl pierzi, să nu mai fie atent. Apoi eventual (dar de multe ori se omite acest pas) se explică și la ce-i bun. Elevul a primit o informație cu care nu știe ce să facă. La ce-i bună? Nu înțeleg! Sunt doar câteva propoziții care apar in dialogul intern. După ce a intervenit frustrarea, e greu să mai convingi elevul că matematica este cea mai frumoasă știință și că sunt numai lucruri interesante acolo.

Să zicem că dorim să aflăm totul despre o anume pădure ecuatorială unde există probleme ecologice, dispar specii, altele sunt pe cale de dispariție. Trimitem două echipe să studieze acea pădure. Prima echipă are o abordare bottom-up și începe cu studierea la microscop a plantelor, a solului și a apei din acea pădure. Adună câteva mostre de țesut biologic și îl studiază la microscop apoi, după ce termină această fază, merg efectiv în pădure și studiază speciile de plante, mărimea lor, diversitatea etc. A doua echipă studiază prima dată imagini din satelit cu acea pădure și evoluția ei în ultimii 10 ani. Stabilește zonele unde este afectată mai mult apoi face o excursie cu elicopterul în acele zone. De-abia apoi vizitează efectiv pădurea și adună probe pentru studiul la microscop. Ambele echipe s-ar putea să ajungă la același rezultat dar care echipă credeți că este mai entuziasmată? Care echipă are mai mari șanse să înțeleagă cauzele complexe care pun în pericol acel ecosistem?


Referințe